Believe in Yourself

چگونه برای آزمون نظام مهندسی آماده شویم؟

شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۵۶ ب.ظ

 

چگونه برای آزمون نظام مهندسی درس بخوانیم تا احتمالی قبولی افزایش یابد؟

 

آزمون نظام مهندسی مثل خیلی از آزمون‌های دیگر نیاز به آمادگی دارد ولی تفاوت آن با دیگر آزمون‌ها در این است که هرکس نسبت به عملکرد خودش سنجیده می‌شود نه نسبت به عملکرد سایر شرکت‌کنندگان که به نظرم مزایای این نحوه بررسی از معایب آن بیشتر است.

حالا سؤال اینجاست که چگونه می‌توانیم احتمال قبولی خود را افزایش دهیم؟

در مطلب گذشته با عنوان "تجربه من از شرکت در آزمون نظام مهندسی" راجع به تجربه قبولی خودم در این آزمون نوشتم که به دلیل شرایطی که آن زمان داشتم بدون تقریباً هیچ‌گونه آمادگی در این آزمون شرکت کردم و البته که با نمره لب مرز قبول شدم. اما خوب بهتر است اگر قصد شروع به کار داریم و به پروانه نظام مهندسی نیاز داریم اصولی پیش برویم.

در اینجا قصد دارم راجع به روشی که یکی از اساتید بنده آن را پیشنهاد دادند + مطالعات خودم روشی را بیان کنم که هرکس در هر نقطه از مسیر بتواند از آن سود ببرد:

  1. 6 ماه مانده به آزمون

اگر دوست دارید بهترین عملکرد را داشته باشید یا اینکه فکر می‌کنید شما از آن دسته افرادی هستید که آهسته و پیوسته رفتن را ترجیح می‌دهید، بهتر است 6 ماه قبل از آزمون شروع به خواندن مباحث کنید. تجربه نشان داده که این آزمون تقریباً سالی 2 بار و به فاصله حدود 6 تا 8 ماه برگزار می‌شود. پس 6 ماه قبل از آزمون تقریباً می‌شود زمانی که آخرین آزمون برگزارشده است.

در این مرحله شروع کنید مباحث دوست‌داشتنی را روزانه 2-3 ساعت به صورت روزنامه وار بخوانید و کلمات مهم و اعداد را هایلایت کنید.

سپس مباحث دیگر را نیز با همین روش بخوانید. دلیل اینکه شروع خواندن مباحث با مباحث دوست‌داشتنی باشد این است که شما در اول مسیر که هنوز عادت به خواندن مباحث ندارید، مباحث موردعلاقه خود را می‌خوانید و سپس که گرم شدید و روش خواندن دستتان آمد، با مباحث بعدی ادامه می‌دهید.

بهتر است در این مرحله به سراغ مباحثی که اصلاً علاقه‌ای به خواندن آن‌ها ندارید یا فکر می‌کنید سخت هستند (حداکثر 3-4 مبحث) نروید.

این مرحله حدود 2-3 ماه به طول می‌انجامد.

 

  1. 3 ماده مانده به آزمون

در این مرحله شروع به مرور مباحث خوانده‌شده می‌کنیم و همچنین مباحثی که در مرحله پیش نخوانده‌ایم را هم می‌خوانیم. ساعات درس خواندن در این مرحله از روزی 3 ساعت به روزی 4 تا 6 ساعت می‌رسد.

یک روز در هفته (در صورت شرکت در 2 یا 3 رشته دو تا سه روز در هفته) را هم برای تست‌زنی و آزمون آزمایشی انتخاب می‌کنیم و هر جلسه یک آزمون از آزمون‌های برگزارشده در دوره‌های قبل را طبق زمان استاندارد برگزار می‌کنیم.

با بررسی آزمون و خواندن جواب‌های تشریحی مباحث پر سؤال و مباحثی که در آن ضعف داریم مشخص می‌شود.

  1. 1 ماه مانده به آزمون

در این 1 ماه باقیمانده بهتر است ساعات خواندن را به 6 تا 8 ساعت در روز برسانیم. در این مرحله علاوه بر مرور مباحث خوانده‌شده، اشکالات آزمون‌ها و مباحث سخت را نیز دوباره مرور می‌کنیم.

این برنامه پیشنهادی برای کسی است که از 6 ماه قبل از آزمون شروع کرده و وقت و شرایط خواندن به روش برنامه را دارد. اما خیلی از کسانی که در آزمون شرکت می‌کنند به دلایلی قادر به انجام این برنامه نیستند پس بهتر است روش زیر را به‌کارگیرند.

  1. مباحث پر سؤال و مهم را بخوانید و هایلایت کنید.
  2. هر هفته یک آزمون از خودتان بگیرید و اشکالات و نکات مهم را مشخص کنید.
  3. سعی کنید هرچه به روز آزمون نزدیک‌تر می‌شوید ساعت مطالعه خود را افزایش دهید.

نکته مهم دیگر این‌که علاوه بر مباحث مقررات ملی، جوش، آیین‌نامه 2800 و ... حتماً آیین‌نامه و غلط نامه‌های موجود در سایت inbr.ir را دریافت و بررسی کنید. معمولاً 2-3 سؤال ساده از همین مطالب مطرح می‌شود.

استفاده از کلیدواژه به‌شدت توصیه می‌شود چراکه هرقدر هم که شما دقیق مباحث را خوانده باشید باز هم باید در سر جلسه سرعت عمل به خرج دهید. همچنین خیلی از سؤالات به نحوی مطرح می‌شوند که ممکن است در 2 یا 3 مبحث در مورد آن مطالبی باشد.

نحوه استفاده از کلیدواژه نیز به این صورت است که کلمات کلیدی هر سؤال را مشخص می‌کنید و از کتاب کلیدواژه مبحث و صفحه مرتبط با واژه موردنظر را می‌یابید.

 

در سر جلسه آزمون چه کاری باید انجام داد؟

اول از همه اینکه تمام مباحث و سایر کتاب‌ها و جزوات را به ترتیب شماره و طوری که عنوان‌ها مشخص باشد روی زمین بچینید.

فقط کلیدواژه، یک مداد و پاک‌کن و برگه سؤالات و پاسخنامه زیردستتان باشد.

سعی کنید از سؤال اول یا آخر آغاز نکنید. معمولاً سؤالات اول سخت هستند و احتمال اینکه روحیه‌تان را از دست بدهید بالاست. بهتر است از سؤال میانی آغاز کنید.

مثل کنکور اول به سؤالاتی پاسخ دهید که روشن و واضح یک چیز را از شما می‌خواهد و ساده‌تر است. سپس به سراغ سؤالات دیگر بروید.

می‌توانید در اواسط امتحان تعداد سؤالاتی که پاسخ داده‌اید را بشمارید تا اگر کمی از 50 درصد بالاتر زده‌اید با خیال راحت به سراغ سؤالات سخت‌تر بروید.

درنهایت امیدوارم که در آزمون موفق شوید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۲۶
elham gh

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی